Osmanlıda Hukuk Sistemi ve İşleyişi

Osmanlı Devleti'nde hukuk, çok kültürlülük ilkesine dayanarak şekillenmiştir. Şer'i ve örfi hukuk olarak iki ana kategoride incelenen bu sistem, yerel özelliklere göre esneklik sağlamakta ve adalet anlayışını farklı unsurlara hitap edecek şekilde düzenlemektedir. Mahkeme yapısı ve yargılama süreçleri de bu bağlamda önemli bir yer tutmaktadır.
Osmanlıda Hukuk Sistemi ve İşleyişi
05 Eylül 2024

Osmanlı'da Hukuk


Osmanlı Devleti'ndeki hukuki yapı, çok kültürlülük ilkesine dayalı olarak geliştirilmiştir. Bu hukuk sistemi, şer'i ve örfi hukuk olarak iki ana kategoride incelenir. Osmanlılar, çeşitli hukuk düzenlerini sentezleyerek, kendi özgün hukuk sistemlerini oluşturmuşlardır. Genellikle laik bir düzeni olan kanunlar, dini hukuk yani şeriatla birlikte yürütülürdü. Yerel özellikler dikkate alındığında, bazı durumlarda esneklik sağlanmıştır. Sivil düzenin korunmasında ve toprakların idaresinde yerel idarenin hakları bulunmaktaydı. İmparatorluk içindeki farklı unsurların adalet anlayışına hitap edilirdi. Devlet bünyesindeki yeni kültürlere uyumlu kanunlar mevcuttu.

Batıya uygun olan ilk medeni hukuk, Mecelle Kanunları ile gelmiştir. 1839 yılındaki Tanzimat Fermanı ile vatandaşların temel hakları güvenceye alınmıştır. 1856 yılında Islahat Fermanı ile karma mahkemeler kurulmuştur. Divan-ı Ahkâm-ı Adliye adındaki yüksek mahkeme, Sultan Abdülaziz döneminde kurulmuştur. 1878 yılında Mekteb-i Hukuk-i Şahane adlı mekteple hukuk alanında uzmanlar yetiştirilmiştir.

Osmanlı Döneminde Hukuk Sistemi


Şer'i Hukuk


Tanzimat Dönemi'ne kadar, Osmanlılar şer'i hukuk sistemine dayalı bir hukuk sistemi benimsemişlerdir. Diğer İslam devletleri gibi, dini temeller üzerine kurulu kanunlarla yönetilmekteydi. Kur'an, hadisler, icma ve kıyas gibi kaynaklardan çıkarılan İslam hukuku, sistemin temel denetleyicisiydi. Yasama ve yürütme işleri fetvalarla sağlanırdı. Hukukun temeli Hanefi mezhebine dayanmaktaydı. Kadılar ve kazaskerler adli işleri yürütürdü. Şer'i hukuku işleten en önemli kurum Kazaskerlik idi. Yargı sistemi içinde kadıların tayinini ve terfisini yapan kurum kazaskerlikti. İstanbul kadısı, ülkedeki en yüksek rütbeye sahip yargıçtı. Sancaklarda, kazalarda ve eyaletlerde kadılar görev yapardı. Kadılar, gördükleri davalardan harç alarak geçimlerini sağlarlardı. Kadıların verdiği karara karşı, üst mahkemeye yani Divan-ı Hümayun'a başvurulabilirdi.

Örfi Hukuk

Örfi hukuk düzeni, İslamiyet'ten önce süregelen kuralların İslam'a aykırı olmayacak şekilde düzenlenmesiyle oluşturulan kurallar bütünüdür. Buradaki kurallar, şer'i hukukun dışına çıkamazdı. Padişahın çıkarmış olduğu kanunnameler örfi hukuk düzenine girmektedir. Yasama yetkisi padişaha aittir. Padişahın buyrukları, ferman niteliğinde nişancı tarafından yazılırdı. Üzerine padişahın tuğrası işlenerek, bu buyruklar resmiyet kazanırdı.

Osmanlı Hukukunda Mahkemeler

Ülkede adalet işleri cemaat mahkemeleri, şer'i mahkemeler, konsolosluk mahkemeleri ve 19. yüzyıl ile birlikte batılı mahkemelerle yürütülmüştür. Kadılar, mahkemelere bakardı. Mahkeme binası olarak, bir kişinin evi veya cami mekân olarak seçilebilirdi. Kazalarda bir şeriat mahkemesi ve başında bir kadı görevli vardı. Bu süreç, 19. yüzyıla kadar devam etti. Mahkemeler, belirli bir binaya sahip olmadan yapılmıştır. Kadının kendi konağı bile mahkeme binası olarak kullanılmıştır. 1837 yılında Şeyhülislam Kapısı olarak anılan Et Meydanı'ndaki bina, mahkeme salonu olarak kullanılmıştır.

Osmanlı Hukukunda Yargılama

Hukuk düzenine göre, mahkeme tek hâkimden oluşmaktaydı. İslam düzeninde kabul edildiği şekilde uygulanıyordu. Yargılamada kadı tek başına görev yapıyordu. Kadının sadece danışma meclisi bulunuyordu. Bunlara fikir danışabilirdi. Bu, meşveret olarak tanımlanmaktaydı. Kadıda yargılama ve hüküm yetkisi bulunuyordu. Temayüller gereği yargılamada daima bağımsız kişiler bulunurdu. Açık ve net olmayan duruşmalar şaibeli olarak görülürdü. Davacının farklı bir mezhebe mensup olması halinde, buna uygun yargılama yapılabilirdi. Kadının kendi yakınları hakkında hüküm verme yetkisi yoktu. Hasta olması halinde bile davaları görme zorunluluğu vardı. Davalar geceleri ve tatil günlerinde bile görülürdü. Davalarda kadının davayla ilgili olan kişilerle münasebet içinde olamazdı.

Yeni Soru Sor / Yorum Yap
şifre
Sizden Gelen Sorular / Yorumlar
soru
Orbay 04 Ağustos 2024 Pazar

Osmanlı Devleti'ndeki örfi hukuk kuralları, padişahın çıkardığı kanunnamelerle mi belirleniyordu? Padişahın buyrukları ferman olarak mi yazılıyordu ve nişancı tarafından mı resmiyet kazanıyordu? Bu kurallar, şer'i hukukun dışına çıkamaz mıydı?

Cevap yaz
1. Cevap
cevap
Admin

Orbay,

Örfi Hukuk ve Kanunnameler
Osmanlı Devleti'ndeki örfi hukuk kuralları, genellikle padişahın çıkardığı kanunnamelerle belirleniyordu. Bu kanunnameler, devletin yönetimi ve toplumun düzeni için önemli birer kılavuz niteliğindeydi. Padişah, bu kanunları hazırlarken, toplumun ihtiyaçlarını ve mevcut durumu dikkate alarak düzenlemeler yapıyordu.

Fermanlar ve Resmiyet
Padişahın buyrukları, ferman olarak yazılıyordu ve bu fermanların resmi geçerlilik kazanması için nişancı tarafından onaylanması gerekiyordu. Nişancı, devletin belgelerini düzenleyen ve resmi yazışmaları kaydeden önemli bir memurdu. Bu süreç, padişahın iradesinin devlet bürokrasisi içinde nasıl işlediğini gösteriyordu.

Şer’i Hukuk ile İlişki
Örfi hukuk kurallarının, şer’i hukukun dışına çıkması durumu ise daha karmaşık bir meseledir. Osmanlı hukuk sistemi, şer’i hukukla örfi hukuk arasında bir denge kurmaya çalışıyordu. Örfi hukuk, belirli durumlarda şer’i hukukun hükmüyle çelişebilir; ancak genel olarak Osmanlı Devleti, şer’i hukukun temel ilkelerine saygı gösteriyordu. Dolayısıyla, örfi hukukun şer’i hukuktan bağımsız bir şekilde oluşması pek mümkün değildi.

Sonuç olarak, Osmanlı Devleti'nde hukuk sistemi, padişahın iradesi ve şer’i kurallar arasında bir etkileşim içinde şekilleniyordu. Bu durum, devletin yönetim anlayışını ve hukukun işleyişini yansıtıyordu.

Çok Okunanlar
Osmanlı Devlet Yapısı
Osmanlı Devlet Yapısı
Popüler İçerikler
1. Abdülhamid
1. Abdülhamid
Haber Bülteni
Popüler İçerik
Yıldırım Beyazıt Dönemi Fetihler
Yıldırım Beyazıt Dönemi Fetihler
İlk Osmanlı Parası
İlk Osmanlı Parası
Sultan Murat Hayatı ve Ölümü
Sultan Murat Hayatı ve Ölümü
Cem Sultan Hayatı ve Dönemi
Cem Sultan Hayatı ve Dönemi
Hüma Hatun Kimdir ve Hangi Padişahın Annesidir?
Hüma Hatun Kimdir ve Hangi Padişahın Annesidir?
Güncel
4. Murat Dönemi ve Savaşları
4. Murat Dönemi ve Savaşları
Güncel
Osmanlı Bayrağı Anlam ve Özellikleri
Osmanlı Bayrağı Anlam ve Özellikleri
Güncel
Sultan Ahmet Hayatı ve Ölümü
Sultan Ahmet Hayatı ve Ölümü
IV. Murad Dönemi Siyasi Olaylar
IV. Murad Dönemi Siyasi Olaylar
Halime Sultan. Hayatı ve Ölümü
Halime Sultan. Hayatı ve Ölümü
İltizam Özellikleri ve Uygulanışı
İltizam Özellikleri ve Uygulanışı
Celali İsyanları Tarihi ve İsyanın Sebepleri
Celali İsyanları Tarihi ve İsyanın Sebepleri
1. Ahmed Dönemi Yenilikleri
1. Ahmed Dönemi Yenilikleri
Tanzimat Fermanı ve Sonuçları
Tanzimat Fermanı ve Sonuçları
Fatih Sultan Mehmet Hayatı ve Ölümü
Fatih Sultan Mehmet Hayatı ve Ölümü
Osmanlı Rus Savaşı
Osmanlı Rus Savaşı
İlk Osmanlı Halifesi Kimdir?
İlk Osmanlı Halifesi Kimdir?
2. Beyazıt Dönemi ve Fetihleri
2. Beyazıt Dönemi ve Fetihleri
1. Murat Dönemi ve Hayatı
1. Murat Dönemi ve Hayatı
İkinci Kosova Savaşı ve Sonuçları
İkinci Kosova Savaşı ve Sonuçları
Osmanlı Devleti Haritası
Osmanlı Devleti Haritası
Osmanlıda Veraset Sistemi
Osmanlıda Veraset Sistemi
Lale Devrinin Tarihi ve Özellikleri
Lale Devrinin Tarihi ve Özellikleri
3. Ahmet Dönemi ve Savaşları
3. Ahmet Dönemi ve Savaşları
Sultan Selim Hayatı ve Ölümü
Sultan Selim Hayatı ve Ölümü
Islahat Fermanı Sonuçları
Islahat Fermanı Sonuçları